Головні борці з корупцією в Києві надувають щоки

Яких результатів досягнув Департамент з питань запобігання та виявлення корупції КМДА торік  та чи ефективно розпочав роботу в 2025-му?

Віталій Кличко керує Києвом з 2015 року. Нагадаємо, що він обіцяв у передвиборчій програмі:

«Нагальне питання – викорінення корупції, яка наскрізь пронизує міську владу. Замість моделі «тотального розграбування» ми створимо системну модель «фахового управління»… Ми скасуємо корупційну роздачу комунального майна та землі…».

Віталій Кличко
Віталій Кличко тримає свій портрет. Ілюстративне фото КМДА

Здавалося б, за цей період команда Віталія Володимировича мала б викорінити модель «тотального розграбування». Не вдалося (чи не бажали?). Бо якби так сталося, то навіщо було б у 2023 році створювати в КМДА Департамент з питань запобігання та виявлення корупції, витрачаючи на його утримання і діяльність бюджетні кошти?

Редакція Каштан NEWS надіслала на адресу КМДА інформаційний запит, у кому просила відповісти на низку конкретних запитань.

  1. Які корупційні ризики було виявлено Департаментом з питань запобігання та виявлення корупції КМДА в діяльності виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) в 2024 році? Які конкретно заходи було вжито щодо їх усунення?
  2. Скільки повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень закону було отримано Департаментом у 2024 році? Яких сфер діяльності стосувалися ці факти? Скільки з цих повідомлень підтвердилося? Яким конкретно було реагування Департаменту?
  3. У яких службових розслідуваннях, які проводяться з метою виявлення причин та умов, що призвели до вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, брали участь співробітники Департаменту в 2024 році?

Ми йому про Хому, а він про Ярему

Редакція одержала відповідь від директора  Департаменту Олега Тимошенка. Він повідомляє, що «розпорядженням начальника КМВА від 28.06.2024 року № 622 затверджено «Антикорупційну програму у діяльності Київської міської військової адміністрації на 2024-2026 роки», у якій визначено корупційні ризики, заходи впливу на корупційні ризики та етапи їх виконання. (Торік КМВА очолював генерал Сергій Попко, – ред.). Антикорупційну програму розміщено  у вільному доступі на офіційному порталі  Києва за посиланням http://surl.li/babyhm.»  

До цього Тимошенко ще додає куце речення:

Підозра за розкрадання коштів під час будівництва Подільсько-Воскресенського мосту.

«З інформацією щодо діяльності Департаменту можливо ознайомитись на офіційному веб-сайті Департаменту за посиланням https://dpzvk.kyivcity.gov.ua».

Виходить, як у тому прислів’ї: ми йому про Хому, а він про Ярему. Звичайно,  знаємо і про Антикорупційну програму, і про те, що є вебсайт Департаменту. Але ж ми поставили низку чітких запитань, відповіді на які не містить згадана Програма, бо не стосується результатів поточної роботи. Здивувало й те, що замість відповідей нам пропонують зануритися у вивчення відомчого сайту.

Як назвати ось таке «інформування» журналістів? Хіба не публічність, гласність, широке спілкування з медійниками мають бути в центрі уваги важливого підрозділу КМДА?

Наступного дня Департамент надсилає редакції додаткового листа. У ньому йдеться про те, що «розпочато оцінювання корупційних ризиків» та створено для цього «робочу групу». І що Департаментом «залучено представників громадськості до робочої групи з оцінювання корупційних ризиків, що сприяло прозорості та ефективності процесу». Нам також нагадали про «Антикорупційну програму Київської міської військової адміністрації на 2024- 2026 роки», у якій визначено 46 корупційних ризиків».

А ще з цього листа ми дізналися:

«До Департаменту у 2024 році надійшло 336 звернень громадян, що були розглянуті… Звернення стосувалися сфер діяльності: медицина, освіта, комунальні підприємства та будівництво. Фахівцями Департаменту було взято участь у семи службових розслідуваннях відносно посадових осіб».

Але чи є  відповіді на прямі запитання редакції, зокрема щодо реагування Департаменту на повідомлення про можливу корупцію? Банальна відписка.

Олег Тимошенко. Фото: КМДА

Горезвісна «модель» корупції нікуди не поділася

Невже Олегові Тимошенку та команді бракує фактів, щоб показати  ефективність, що цю структуру недаремно фінансують із бюджету? Чи може й справді в  місті канула в Лету модель «тотального розграбування»?

Як зазначає Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА, за перше півріччя 2024 року зареєстровано 243 кримінальні провадження.  Було оголошено 92 повідомлення про підозру, за 40 кримінальними провадженнями  обвинувальні акти передано до суду.

Як бачимо, горезвісна «модель» нікуди не поділася.

Покажемо статистичні дані міської прокуратури. За пів року 2024-го сума збитків у кримінальних провадженнях, які вже завершено, становить 554 мільйони  гривень. А в 2023 році на розгляд Феміди направлено матеріали 80 кримінальних проваджень стосовно  97 обвинувачених, серед яких 49 посадовців КМДА та комунальних підприємств (45 із них – керівний склад). Бюджету завдано збитків на 510 мільйонів гривень.

Отже, фронт робіт для борців із корупцією в столиці величезний. Але чомусь підрозділ Олега Тимошенка, на нашу думку, не може похвалитися резонансними викриттями тих, хто займається шахер-махером, виводить у тінь бюджетні кошти, кладе до кишень шалені гроші від комбінацій із тендерами. «В тенета» здебільшого потрапляла дрібнота. А якщо антикорупціонери і брали в роботу матеріали про певну вагому справу, то таких фактів було дуже мало. Наприклад, Дніпровська РДА врахувала рекомендації Департаменту та зменшила ціни договору підряду з будівництва укриття в НВК «Сузір’я» на понад 4,6 мільйона гривень.

Департамент із питань запобігання та виявлення корупції розпочав 2025 рік із навчання державних службовців основам антикорупційного законодавства. Фото зі сторінки Департаменту в Facebook

Пану Тимошенко та його підлеглим, вочевидь, варто сфокусуватися і на діяльності тих структур, до яких є публічні претензії. Зокрема, Київське інвестиційне агентство повинно працювати більш ефективно і створювати кращі умови для інвесторів (про це й Кличко говорив).

Комісія КМДА з аналізу фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств за перше півріччя 2024 року поставила мінус у роботі «Київтранспарксервісу», автотранспортного підприємства «КАТП № 273904», а також КП «Автотранспортник». На них також мав би звернути увагу Департамент Тимошенка.

До речі, про «Київтранспарксервіс». Ще в жовтні 2024-го з приводу ненадходження коштів до міського бюджету Департамент ініціював проведення інвентаризації паркувальних майданчиків, які закріплені за «Київтранспарксервісом», і створення робочої групи. До перевірки планували залучити фахівців міської адміністрації. Про цю ініціативу було заявлено гучно, з повідомленнями в медіа. А чому не чуємо про результати перевірки? Які напрацювання робочої групи? Похвалитися нічим? Чи результати під сукном?

Евакуатор КП “Київтранспарксервіс”. Ілюстративне фото зі сторінки КП у Facebook

Лектори з КМДА

Зате дуже часто керівництво Департаменту звітує, що проводить навчання державних службовців основам антикорупційного законодавства. Складається враження, що структура, якою керує Олег Тимошенко, перетворилася на навчальний заклад. Ми ж нагадаємо, що в назві Департаменту є слова «виявлення корупції».

Надайте конкретні приклади «виявлення корупції», пане Тимошенко! Складається враження, що його команда торує дуже легкий шлях: читає лекції, проводить семінари, тренінги тощо? Але ж державні службовці й без цих лекцій зобов’язані знати елементарні основи законодавства! Скажімо, під час лекцій фахівці Департаменту акцентують увагу на тому, що «кожен державний службовець несе відповідальність за дотримання доброчесності та антикорупційної політики». Овва! Відкрили Америку!

У 2024 році вони звітували, що провели 23 навчальні заходи. Загалом ці «уроки» відвідали понад 500 осіб. Для високого рівня підготовки учасників залучили ще й провідних експертів: викладачів Національної академії внутрішніх справ, представників Національного агентства з питань запобігання корупції та міжнародної організації Transparency International.

Брагінський та інші мільйонери не по зубах

А чи бодай  раз перевіряв Департамент декларацію тіньового мільйонера, ексдиректора столичного метро Брагінського, який нині в розшуку і який, за словами мера Кличка, «дістав кроликів з капелюха»? Навряд чи. Може Олег Тимошенко цікавився фінансовими угодами Брагінського?

Підозра за розкрадання коштів під час будівництва Подільсько-Воскресенського мосту.
Пустий Подільсько-Воскресенський міст. Фото: КМДА

Невже Тимошенко не чув про масштабні зловживання під час спорудження Подільсько-Воскресенського мостового переходу, а також гілки метро на Виноградар?

Станіслав Борис, адвокат та керуючий партнер адвокатського об’єднання «Відар»  у розмові з Каштан. Інтерв’ю стверджує:

«Ці два кейси якраз і є, на моє переконання, показовими і глибоко корупційними, тому що там надзвичайно велика кількість коштів. Там мільярди гривень фактично вкладені в будівництво цих об’єктів. Але ми не бачимо ані завершення (кримінальних розслідувань, судових процесів, – ред.), ані якихось реальних строків».

Де оцінка корупційних ризиків у діяльності комунальних підприємств, які отримують мільйони гривень із бюджету? Про це не чути.

Тож укотре постає запитання: чи ефективною є робота міських антикорупціонерів? Водночас райдужних звітів не бракує.

І ось що сказав про корупцію в столиці головний антикорупціонер:

«Я не вважаю корупцію невикорінним явищем і впевнений, що з нею треба боротися. Інакше жодна реформа в країні не досягне своєї мети», — зазначив Олег Тимошенко (дослівна цитата).

Якою ж неймовірною свіжістю повіяло від пафосних слів: з корупцією «треба боротися»!

Десять років минуло з тих пір, як Віталій Кличко стверджував, що корупція «наскрізь пронизує міську владу».

Богдан ТУР

Дивіться  також новий випуск ютуб-проєкту «В тіні каштана» «Корупційний дайджест: зашквар київських чиновників»

Источник

No votes yet.
Please wait...

Ответить

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *