8,9K
Епопея будівництва метрополітену через Подільсько-Воскресенський міст може розтягнутися на покоління
Усе частіше останнім часом у столичному транспортному експертному середовищі лунає ідея будівництва лінії швидкісного трамвая, яка через Подільсько-Воскресенський міст замість метро з’єднає житловий масив Троєщина з Подолом і навіть Центральним залізничним вокзалом.
Наскільки реально втілити в життя цей задум, з’ясовував Каштан NEWS.
До історії питання
Ідея будівництва швидкісного трамвая на Троєщину – не нова: вона виникла доволі давно. Але більш-менш повноцінно і серйозно сформувалася в 2015-2016 роках у звіті Світового банку з реформування транспортної мережі Києва.
Романа Шухевича. Фото: ВікіпедіяУ цьому документі, нагадує фахівець Громадської організації «Пасажири Києва» В’ячеслав Скриль, ішлося про зміни тролейбусних, автобусних і трамвайних маршрутів та загалом автомобільної мережі столиці. Завдяки цьому звіту в транспортній системі міста відбулися початкові зрушення: на пасажирських маршрутах почали курсувати зручні низькопідлогові й довгі автобуси, тролейбуси та трамваї, а деякі магістральні маршрути було продовжено.
Водночас один із сценаріїв у звіті передбачав зведення трамвайної колії на Подільсько-Воскресенському мостовому переході з подальшим її просуванням у бік найбільшого «спального» житлового масиву столиці Троєщини. Також було визначено та підраховано пасажиропотоки, з якими доведеться «боротися» столичним транспортникам.
Ціна ідеї
Якщо відкинути емоції й рожеві окуляри, то стане цілком очевидним, що «протягнути» швидкісний трамвай на «Трою» замість голубих вагонів метро буде і швидше, і дешевше.
Власне, у чому був сенс ідеї, пояснює В’ячеслав Скриль: будівництво кілометра трамвайної лінії є набагато дешевшим, ніж тягнути в бік житлового масиву Троєщина гілку метрополітену. За висновками фахівців, ідеться про здешевлення робіт у 8-10 разів.
Як підрахували «Пасажири Києва», вартість будівництва трамвайного сполучення коштуватиме столичному бюджету майже 3 млрд грн і може зайняти від 3 до 5 років. А прокладання в той бік підземки обійдеться щонайменше в 70 млрд грн разом із придбанням рухомого складу і займе, щонайменше, 10-15 років з урахуванням браку коштів, інфляції, банального розкрадання грошей та інших супутніх і раптових негативних факторів, що можуть виникнути на шляху до світла в кінці тунелю.
«Пом’якшувальні» обставини
На користь прокладання рейок швидкісного трамвая на Троєщину говорить і наявність на правому березі трамвайного депо, а також облаштованість трамвайної мережі на самому масиві, аж до станцій міської електрички.
Крім того, як зазначають фахівці, на протилежному березі міста розташовується Подільська трамвайна мережа. Її, звісно, потрібно буде реконструювати, але це значно простіше, ніж проєктувати й будувати все «з нуля». Також сам Подільсько-Воскресенський мостовий перехід технічно за габаритами придатний для курсування трамваїв.
У подальшому для остаточної реалізації задуму треба буде на обох берегах Дніпра з’єднати трамвай із рівнем мосту, збудувавши відповідні розв’язки. До речі, як зробити такі шляхопроводи, у звіті Банку також вказувалося.
«Саме тому, що багато що вже для запуску трамвая через Дніпро готове, і з’явилася пропозиція «трамваїзації» Троєщини», — зазначили в ГО.
Де брати рухомий склад
Поки б тривало будівництво трамвайної лінії, пояснює фахівець, паралельно можна було б вирішити проблему з рухомим складом. Адже наявні вагони не зовсім підходять для такої роботи. Тому необхідно купувати додатковий рухомий склад, а це — тендерні процедури, замовлення і час очікування на виготовлення в українських чи іноземних виробників. Адже вживана техніка, яку нам передають і ще можуть передати іноземні партнери, не зовсім підходить. Вона повинна бути адаптована під українські стандарти. Звісно, в Україні є міста, де колію адаптовано під європейські стандарти. Це — Вінниця, Львів. Однак основна мережа в Європі — колія завширшки понад 1400 мм, тоді як у нас — понад 1500 мм. Таким чином ті трамваї, які надходили з Європейського Союзу до Києва, доводилося переобладнувати і встановлювати на них колісні візки зі старих транспортних засобів. Але якщо йдеться про збільшення кількості рухомого складу, то просто може не вистачити таких запчастин. Водночас потрібні будуть довгі вагони для перевезення більшої кількості людей.
«Болти» на рейках
Однак, як вважають у «Пасажирах Києва», відсутність бажання в керівництва Київської міської державної адміністрації, Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, та частково в Київської міської ради розуміти таку стратегію розвитку пасажирських перевезень «підкладає сторонні предмети» на трамвайні рейки й гальмує втілення в життя ідеї будівництва швидкісного трамвая.
«Пояснити таке ставлення можна лише непрофесіоналізмом і недалекоглядністю керівництва», — переконаний співрозмовник.
Однак, навіть із урахуванням усіх проблем, швидкісний трамвай швидше стане на колію, ніж метро. Адже метро важко і довго прокладати: в Україні нині немає таких компанії, які б у великих обсягах були здатні виконувати подібні роботи. Якщо припустити, що роботи розпочнуться активно, то потрібно буде щонайменше 10 років для прокладання лише напрямків. І це — лише час для виконання технічних завдань.
«А під це ще мають бути кошти, що в теперішніх умовах знайти проблематично. Тобто, в Києва просто не вистачить коштів для того, щоб це побудувати», — підсумовує В’ячеслав Скриль.
Кияни не стоять на узбіччі
Поки «верхи» думають або роблять такий вигляд, кияни створюють петиції, у яких закликають міську владу призупинити будівництво метрополітену на Троєщину і розпочати спорудження лінії швидкісного трамвая.
Крім того, мешканці легендарного житлового масиву пропонують започаткувати трамвайний маршрут новим мостом, який би курсував від вулиці Старовокзальної до бульвару Перова (біля станції метро «Лук’янівська», Подолом, поблизу станції міської електрички «Троєщина- 2», а далі — через Троєщину вулицею Бальзака). Адже після реконструкції вулиць Дмитрівської та Глибочицької трамваї зможуть легко долати відстань від кінця Троєщини до Центрального залізничного вокзалу.
Водночас містяни закликають мерію реконструювати нинішні станції та інфраструктуру швидкісного трамвая на Троєщині, відокремити лінію від автомобільного транспорту світлофорними об’єктами та переїздами для встановлення пріоритету на дорозі для трамвая.
Євген ДЕМ’ЯНОВ