434
Матеріали ревізій за перше півріччя показали, що у ключових галузях міського господарства домінують різноманітні оборудки з фінансами
Хто був об’єктом перевірок спеціалістів Департаменту внутрішнього контролю та аудиту? У списку відсутні великі комунальні організації, що отримують чималі бюджетні кошти. За винятком окремих ревізій «Київзеленбуду», Управління з капітального будівництва та реконструкції «Київбудреконструкція».
Ані «Київпастранс», ані Київський метрополітен у цьому переліку не присутні. Загалом, інспекції охопили комунальні підприємства меншого масштабу.

Щодо «Київзеленбуду», то в березні 2025 року вивчали фінансовий «ландшафт» капітального ремонту паркової зони між проспектом Миколи Бажана та вулицею Срібнокільською, навколо озера Срібний кіл, що в Дарницькому районі, а також облаштування та озеленення парку культури та відпочинку навколо озер Йорданське та Кирилівське протягом 2022 – 2023 років. Ревізори зробили невтішний висновок: бюджету завдано збитків фінансових активів на суму 4 840,064 тис. грн або 19,05 відсотка від загальної вартості перевірених робіт, неефективно використано – 2 788,744 тис. грн або 11,35 відсотка.

У той же час Каштан NEWS повідомляв, що цього року працівники «зеленбуду» профінансували капремонти в різних столичних парках на десятки мільйонів гривень. Велика кількість киян висловлювали невдоволення якістю цих робіт. Прокуратура ініціювала декілька кримінальних розслідувань. А чому ж Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту, який очолює Оксана Колтик, не зацікавився фінансовими потоками на відновлення цих зелених насаджень?
Цього року, у травні, департамент також проаналізував діяльність комунальної організації «Дирекція з капітального будівництва та реконструкції «Київбудреконструкція». Але знову ж таки: не досліджували питання, як загалом тут витрачають бюджетні кошти. Перевіряли лише окремі фінансові потоки, пов’язані з реконструкцією котельні на вулиці Котельникова, 7/13, а також фінансуванням реконструкції та модернізації ліфтового господарства міста за 2020-2024 роки.

Виявлено порушення під час визначення кошторисної вартості робіт: міський бюджет зазнав збитків на суму 2 338,000 тис. грн (5,99% від загальної суми перевірених робіт), неефективно використано 28,093 тис. грн.
Поглянемо, кого інспектували аудитори та що їх вразило. У закладі медико-соціальної підтримки – клініці «Психіатрія» – під час закупівлі кефіру для пацієнтів встановили ціни, що були вищими за середні ринкові на 41,2%. Це призвело до неефективного витрачання грошей на суму 747,66 тис. грн. Аудитори наголошують, що молочний продукт придбано майже вдвічі дорожче за ринкову ціну.
Крім цього, під час закупівлі медичних препаратів у клініці «Психіатрія» встановили розцінки, що перевищують середньоринкові від 16% до 185%. Це призвело до нераціонального використання фінансів у розмірі 25,62 тис. грн.
Як кваліфікувати це значне завищення цін на найважливішому? І хто «заробляє» на бюджетних грошах? На хворих, яким потрібна допомога. Поки що не спостерігаємо, щоб мер Кличко відреагував на такі цінові «махінації».
А на додаток до всього, згадана комунальна організація в тендерній документації ще й обмежує конкуренцію серед підприємців, які бажають брати участь у тендерах із закупівлі контейнерів для утилізації гострих медичних відходів одноразового використання, хлібобулочних виробів, молочних продуктів, курячих яєць, круп, послуг з ремонту та профілактики генераторів, з доставки готової їжі для харчування хворих.

Адже міська лікарня «Психіатрія» це не приватна крамниця. У матеріалах аудиту зазначено, що тут допускають незаконні відхилення учасників тендерів, неправомірно визначають переможця та встановлюють дискримінаційні умови в тендерній документації.
Є численні порушення під час капітальних ремонтів найпростіших укриттів та захисних споруд цивільного захисту в деяких районах. З бюджетними грошима досить «вільно» обходяться, допускаючи завищення обсягів робіт. Так, під час ремонту укриття спеціалізованої школи № 89 на вулиці Рибальській, 4 у Печерському районі завищено вартість виконаних будівельних робіт на 2,4 млн грн, а обсяги та вартість проєктно-розвідувальних робіт – на 0,6 млн грн. Внаслідок цього міська скарбниця зазнала збитків на 3 млн грн.
Під час аудиту капітального ремонту приміщень для створення фонду захисних споруд у гімназії № 188 на вулиці Будівельників, 10, а також у середній загальноосвітній школі I–III ступенів № 258 на вулиці Міста Шалетт, 1-А у Дніпровському районі протягом 2023–2024 років також виявлено порушення. Внаслідок цього бюджету завдано збитків фінансових ресурсів на суму 801,147 тис. грн (6,25 % від загальної вартості перевірених робіт), а неефективно використано 681,510 тис. грн (5,31 %).

Претензії виникли й щодо використання коштів у 2024 році на укриття в комунальному закладі фахової передвищої освіти «Київський фаховий медичний коледж ім. П. І. Гаврося» за адресою: вулиця Академіка Білецького, 16, у Солом’янському районі. Знову зафіксовано порушення при визначенні кошторисної вартості робіт: бюджет зазнав збитків на суму 444,670 тис. грн, а неефективно використано 266,748 тис. грн.
Простежується тенденція, коли замовники ремонтів легко та швидко оплачують завищені обсяги фактично виконаних робіт і витрат. Так сталося й у цьому коледжі: укладено угоди з підрядними організаціями ТОВ «РБК Київбудсервіс» та ТОВ «Будпро Сістемс», що призвело до втрат фінансових ресурсів на суму 437,497 тис. грн.
Також цікаві результати перевірки ефективності впровадження енергоефективних заходів у житлових будинках Києва, проведеного Департаментом житлово-комунальної інфраструктури КМДА.
Чи справляється департамент, яким керує Дмитро Науменко, із цим важливим завданням? Аудитори вказують на певні недоліки, які, на нашу думку, доволі значні. Зокрема, в організації конкурсів спостерігається безлад: протоколи комісій містять лише підсумкові рішення, без відображення обговорень, голосувань та аналізу щодо кожного проєкту енергоефективних заходів.

Виходить, в департаменті таємно приймали важливі рішення. Чи варто в такому випадку очікувати на чесність?
«Така практика знижує прозорість ухвалених рішень і збільшує ризики поверхового підходу до проведення комісією конкурсу. Перевірка поданих конкурсних заявок з боку ДЖКІ обмежується лише констатацією наявності документів, без фіксації результатів аналізу їх змісту, повноти, вірогідності та відповідності умовам конкурсу»,- зазначено в матеріалах перевірки.
Мешканці будинків сподіваються, що система опрацювання заявок працює швидко та об’єктивно. Але все зовсім інакше.
«Положення про конкурс не містить чітко встановлених термінів для основних етапів: подання заявок, оцінювання, прийняття рішень, укладання угод…»,- читаємо у висновках аудиту.
Трапляються випадки, коли документи, подані для підтвердження частки співфінансування, містили інформацію про роботи, які не є енергоефективними або відносились до аварійного/поточного ремонту.
А це, здається, називається введенням в оману. І така «робота», уявіть собі, проходить через контроль комісії!
Більше того, учасники інколи надавали лише листи про наміри банків щодо надання кредитів без підтверджених фінансових зобов’язань. Тобто оперували юридично недійсними паперами.
Вже стало звичним, що на основі матеріалів перевірок міська влада Віталія Кличка не робить кадрових рішень. Її влаштовує подібний безлад?
Богдан ТУР
Читайте також: Фінансовий контроль: “велика риба” не потрапляє в “пастки” аудиторів КМДА




