Сьогодні у столиці відзначають 59-ті роковини Куренівської трагедії.
13 березня 1961 року внаслідок прориву захисної греблі в районі Бабиного Яру було затоплено один із столичних мікрорайонів – Куренівку. У результаті загинуло від півтори до трьох тисяч осіб.
На початку 50-х років, у зв’язку із забудовою Сирецького житлового масиву, в Києві треба було збільшити виробництво цегли на Петрівських цегельних заводах, що функціонували тоді в районі нинішнього Куренівського тролейбусного депо (вул. Сирецька, 25). На кар’єрах цих заводів розпочиналася підготовка до розкривних робіт у великих обсягах.
Щоб зменшити витрати на вивезення ґрунту, було запропоновано розріджувати його водою і цю масу трубами перекачувати до Бабиного Яру. Таким чином можна було вирішити дві проблеми: дійсно зменшити витрати на транспортування ґрунту й одночасно замити яр, на місці якого планувалося створити парк культури й відпочинку.
Замив Бабиного Яру розпочався з 1954 року. З 1954 по лютий 1961 року включно до Бабиного Яру було перекачано 3 341 378 кубічних метрів розрідженої маси. У процесі виконання робіт грубо порушувалися рекомендації проєктувальників. Наприклад, рівень штучного водоймища у Бабиному Яру, згідно з проєктом, мав підтримуватися на позначці 118 – 120 м, фактично ж його піднімали до 150 – 160 метрів.
Внаслідок допущених порушень, у штучному водоймищі Бабиного Яру води зібралось удвічі більше від проєктної норми. Вода почала шукати собі вихід і знайшла його в греблі № 4 (за нинішніми ознаками, вона була споруджена між територією лікарні ім. Павлова і вул. Олени Теліги). Гребля почала розмиватись і, послабившись, раптово зруйнувалася.
Це сталося вранці 13 березня 1961 року, приблизно о 9 годині 20 хвилин, і тривало 10 – 15 хвилин. Вал рідкої земляної маси заввишки 8 – 10 метрів з гуркотом і ревінням ринув у бік вулиці Фрунзе, зносячи все, що траплялося на його шляху: дерева, будівлі, споруди, транспортні засоби, людей.
Основний удар рукотворної стихії прийшовся на трамвайний парк ім. Красіна (нині Подільське трамвайне депо), і вмить його нестало. Територія трамвайного парку перетворилася на суцільне озеро. А головне! – безвинно загинуло 50 електротранспортників, 48 родин (147 осіб), які проживали в гуртожитку, залишилися без даху над головою.
За радянської влади ця сумна дата була під забороною. Вперше відкрито електротранспортники вшанували жертви катастрофи 1991 року. А через три роки тут було відкрито Пам’ятний знак, на стелі якого викарбовано прізвища усіх загиблих електротранспортників.
Вічна пам’ять жертвам безгосподарності та безвідповідальності. Пам’ять про безневинно загиблих у тій катастрофі вічно збережеться в наших серцях.
Будьте постійно у курсі подій, якими живе столиця – підписуйтесь на канал "Вечірнього Києва" у Telegram та Facebook.
Sourse: vechirniy.kyiv.ua